piątek, 25 sierpnia 2023

Wystawa "Plakat przeciw wojnie" w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie

24 sierpnia uczestniczyliśmy w otwarciu wystawy "Plakat przeciw wojnie", którą prezentowało Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie. Data wernisażu nie była przypadkowa, tego dnia obchodzono rocznicę odzyskania niepodległości przez Ukrainę.



Fotoreportaż TUTAJ >>

piątek, 18 sierpnia 2023

sobota, 5 sierpnia 2023

14. Kanał Sztuki, wystawa w Kazimierzu Dolnym

4 sierpnia 2023 r. w korycie Grodarza przy ul. Nadrzecznej w Kazimierzu Dolnym odbyła się kolejna edycja plenerowej wystawy członków Kazimierskiej Konfraterni Sztuki i Gości zatytułowana „14. Kanał Sztuki”. Wystawa zorganizowana została w ramach Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas „Dwa Brzegi”.



W wystawie wziąłem udział również ja, prezentując dwie rzeźby w drewnie z cyklu „Kolędnicy Beskidzcy”: „Diabeł” oraz „Chłopiec z szopką”.

Więcej zdjęć na annaartgaleria.pl




wtorek, 1 sierpnia 2023

Nauka latania w Stryszawie, wystawa Zbyszka Burego

Od 1 sierpnia do 13 września 2023 w przestrzeniach Beskidzkiego Centrum Zabawki Drewnianej przy gminnym Ośrodku Kultury w Stryszawie prezentowana jest wystawa rzeźb Zbyszka Burego pt. „Nauka latania”. Ekspozycja składa się z kilku cykli rzeźb drewnianych wykonanych na przełomie ostatnich lat.

Wystawa doskonale wpasowywuje się w tematykę zabawek drewnianych, m.in. stryszawskich ptaszków.


Pisać o Zbigniewie Burym, to pisać o artyście, który jednym okiem się śmieje, a drugim płacze.

Pozornie ludyczny, rozpasany, prowokujący, w istocie jest delikatny, czujący, empatyczny. Unikający patosu, ciekawy ludzkich opowieści, jednocześnie nieuszeregowany, niestawkowy – Wolny. Zacytowane powyżej słowa dotyczą nie tylko obrazów. To artystyczne credo i wiara w Obraz Świata, w którym artysta stoi po stronie wartości i tych, którym odebrano prawo głosu. Opowieści egzystencjalne – odnoszą się do Doświadczenia Jego Życia. Powracające motywy: anioła/diabła, kolędników beskidzkich i ptaszków to wyznanie wiary artysty w zwyczajną moc opowieści źródłowych. Poorane bruzdami, surowe twarze. Za brzydkie, żeby się podobać, za mocne, żeby przejść obojętnie. [prof. Piotr Jargusz, Kraków 2022]

Więcej zdjęć na annaartgaleria.pl



Gmina Stryszawa i okolice słynie z wytwarzania drewnianych zabawek ludowych, należąc do najstarszego żywiecko-suskiego ośrodka zabawkarskiego. Zabawki zaczęto wytwarzać tutaj w drugiej połowie XIX w. Tradycja ta przechodząc z pokolenia na pokolenie przetrwała do dnia dzisiejszego.

Gorąco zachęcam do odwiedzenia zarówno wystawy czasowej oraz stałej ekspozycji zabawek.



Beskidzkie Centrum Zabawki Drewnianej

Stryszawa 740, 34-205 Stryszawa

beskidzkiecentrumzabawki.pl

poniedziałek, 3 lipca 2023

Nadskawie w Żywcu | Wystawa w Galerii Sztuki Muzeum Miejskiego w Żywcu


1 lipca w Żywcu odbyło się otwarcie wystawy Grupy „Nadskawie” w ramach współpracy środowisk artystycznych i twórczych z Wadowic i Żywca.

Grupa NADSKAWIE została reaktywowana w 2018 r. a pomysłodawcą i założycielem jest Zbigniew Jurczak, który przypomniał, historię Czartaka, grupy Beskidnicy oraz w kilku słowach opowiedział o losach środowiska plastycznego w Wadowicach. – Region Nadskawia został uformowany już w okresie galicyjskim. Nasza Grupa „Nadskawie” egzystuje od kilku lat i jest naturalną kontynuacją tradycji kulturalnych regionu – zaznaczył Zbigniew Jurczak.

Obecnie grupę działającą przy Towarzystwie Miłośników Ziemi Wadowickiej tworzy 6 artystów: Urszula Dąbrowa, Zbigniew Bury, Grzegorz Giermek, Zbigniew Jurczak, Rafał Lenart oraz Ireneusz Młynarczyk.



Bożena Formas-Mądry (kurator wystawy) wspomniała również, że związki między Żywcem i Wadowicami sięgają czasów przedwojennych, to wtedy Emil Zegadłowicz odwiedzał Żywiec, wystawiano jego sztukę a następnie Zdzisław Maria Okuljar zwiedzał Gorzeń Górny, ale już po śmierci Zegadłowicza…

Na otwarciu obecny był również Grzegorz Szafrański – prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Żywieckiej, który wyraził ogromną chęć współpracy z artystami z powiatu wadowickiego.

Wystawa malarstwa i rzeźby prezentowana jest w Galerii Sztuki w Muzeum Miejskim w Żywcu do 27 sierpnia 2023 r. Spacerując po pięknym kompleksie muzealnym warto zaglądnąć również do galerii. Zapraszam!

Fotoreportaż na annaartgaleria.pl



sobota, 1 lipca 2023

"Za oknami gołe baby, a przez pole biegnie pies" | Finisaż wystawy w Galerii BB w Krakowie


Kilka fotek z finiszu wystawy "Za oknami gołe baby, a przez pole biegnie pies" w Galerii BB w Krakowie. Serdecznie dziękuję wszystkim za obecność!





Bury.

Transfuzja.

Czując drzazgi i ożywiona Ziemia.

Jeśli myślę o sztuce Zbigniewa Burego to jej genezy upatruję w Zachwycie. Jest w drewnianych figurach dzieci, ptaszkach, koniach/konikach, figurkach Anioła/Aniołka, Diabła/Diabełka Czułość.

Polacy mają Zbigniewa Burego. Niemcy mają Georga Baselitza. I nie chodzi o to, żeby się zeuropeizować – to nam nie grozi.

Mamy artystę, który w dwudziestym pierwszym wieku wobec nowej narracji: sztucznej inteligencji i wirtualnej rzeczywistości relacjonuje niewypowiadalne czasem słowami ludzkie doświadczenie w hołdzie i zachwycie nad Pięknem.

W połowie dwudziestego pierwszego wieku nie ma już ludu. Jesteśmy pogrobowcami jego doświadczenia i precyzji nazywania. O wagę i precyzję chłopskiego języka i nazywania można spytać Wiesława Myśliwskiego i Burego. Ma Zbigniew Bury dar precyzji i zdolność nazywania po imieniu. Jego rzeźbiarskie nazywanie/mowa przynależy zarówno sztuce i kulturze masowej, jak i wskazuje na swoje pochodzenie z opowieści źródłowych z dzieciństwa Świata.

Mam w Domu Anioła Pietrka grającego na basetli – siwy, rozczochrany, ani smutny, ani wesół i Diabełka na kopytach, który gra na akordeonie. Mamy też ptaszki – trzy w locie i konia mocarnego. Patrzą na nas, na Dom, scenę życia. Zastanawiają, wzruszają, cieszą. Są dowodem na wagę i nie zastępowalność prywatnej, ludzkiej opowieści, jako miejsca i sytuacji do spotkania człowieka z człowiekiem i jego dziedzictwem kulturowym.

Władysław Hasior, Antoni Kenar, Jan Szczepkowski i Jędrzej Wowro zastanawiając się nad nimi powiedzieliby, że powstały z Miłości. Że uzupełniają ciąg dalszy współczesnej polskiej rzeźby w drewnie, a Bury jest zjawiskiem osobnym.

A dziś jest jego święto, finisz wystawy w Galerii na Garbarskiej i Zbyszek zaprasza nas do zabawy. Bo przecież lubi żartować. Nie dajmy się prosić – pośmiejmy się sami z siebie.

prof. Piotr Jargusz
Kraków 30 czerwca 2023


Więcej zdjęć na annaartgaleria.pl


piątek, 16 czerwca 2023

III Aukcja Rzeźby Współczesnej


Polecam aukcję krakowskiej Galerii Lampert, gdzie do wylicytowania będzie również moja rzeźba. Aukcja rozpocznie się 27 czerwca o godz. 21.00... więcej >>




czwartek, 8 czerwca 2023

Z CYKLU KONIKI BESKIDZKIE BUREGO: Konik z Pańskiej Góry, rzeźba w drewnie, 2023

Z CYKLU KONIKI BESKIDZKIE BUREGO: Konik z Pańskiej Góry, 2023
rzeźba w drewnie, dzika czereśnia z sadu na Pańskiej Górze w Andrychowie, sygnowana Z. Bury
wym. 55 x 38 x 14 cm | www.annaartgaleria.pl






Konik polski – polska rasa konia późno dojrzewającego w typie konia prymitywnego, długowiecznego, odpornego na choroby i trudne warunki utrzymania. Koniki polskie mają twardy róg kopytowy, pozwalający pracować niepodkutym na twardym podłożu. [Wikipedia]

czwartek, 1 czerwca 2023

II plener rzeźbiarski w Spichlerz Parku

Od 29 do 31 maja w Spichlerz Parku w Kazimierzu Dolnym odbywał się II Plener Rzeźbiarski. Trzech artystów-rzeźbiarzy w ciągu trzech dni wykonało 3 rzeźby w drewnie. Razem z Arturem Szołdrą i Grzegorzem Michałkiem kolejny raz połączyliśmy siły a efekty pracy możecie zobaczyć na zdjęciach poniżej oraz na profilu FB Hotelu Spichlerz

O pierwszym plenerze przeczytacie tutaj>







sobota, 27 maja 2023

Otwarcie wystawy "Zbigniew Bury. Rzeźba. Z cyklu beskidzkie…" | Galeria Sztuki ROK w Bielsku-Białej 2023

26 maja 2023 r. w Galerii Sztuki Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej odbyło się otwarcie wystawy pt. "Zbigniew Bury. Rzeźba. Z cyklu beskidzkie…". Wystawę można oglądać do końca czerwca!

- Rzeźbię tylko w materiale z mojej okolicy, który znam, o którym posiadam informacje, skąd pochodzi, jaka wiąże się z nim historia. Wszystkie moje prace są pamięcią tych drzew, które z różnych przyczyn zostały ścięte. Staram się przedłużać życie tym drzewom, zachować o nich pamięć… myślę, że jest to bardzo ważne, to jest sensem mojego rzeźbienia. Zapytany o formy, jakie tworzy odpowiedział, iż jego zdaniem najważniejsza jest oszczędność w formie. – Rzeźbię piłą, co prawda samo narzędzie ma pewne ograniczenia. Ja zrezygnowałem z dłut na rzecz piły – wolę jej warkot, niż stukanie jak dzięcioł.







Fotorelację z otwarcia znajdziecie na annaartgalertia.pl

środa, 24 maja 2023

Wystawa „Za oknami gołe baby, a przez pole biegnie pies...” | Galeria BB, Kraków 2023

Od 23 maja do 9 lipca 2023 r. w Galerii BB w Krakowie przy ul. Garbarskiej 24 prezentowana jest wystawa moich prac. 30 czerwca 2023 r. o godz. 18.00 w Galerii BB w Krakowie przy ul. Garbarskiej odbędzie się finisaż wystawy, na który gorąco zapraszam.




„Za oknami gołe baby, a przez pole biegnie pies”

Zbigniew Bury, zwany też Alexem Johansonem, zamieszkał w Roczynach, wsi położonej u stóp Złotej Górki na południowy zachód od Andrychowa. Jego zagroda znajduje się w pobliżu pieczary w Złotej Górce. Legenda mówi, że mieli w niej kryjówkę zbójnicy, którzy na zbójeckie wyprawy wyruszali na szczudłach, budząc dookoła zrozumiały strach. Ponoć porywali co piękniejsze okoliczne dziewki, żeby się z nimi zabawić. Tylko nielicznym udawało się zbiec. Nagie i przerażone biegały po okolicznych polach i lasach w poszukiwaniu schronienia. Jak twierdzi Bury, do tej pory po polu, w pobliżu lasu, wczesnym świtem, zanim wzejdzie słonce, biegają gołe baby. Goni ich pies przypominający z wyglądu wilka, z wywalonym na zewnątrz czerwonym jęzorem.

Opowieści artystów są często zapisem ich tęsknot, wyobrażeń, snów. I tak właśnie jest w przypadku Zbigniewa Burego. Rzeźbi w glinie kobiece kształty – sterczące biusty, jędrne pośladki. Ich rozwarte uda zachęcają do bliskości…

Ale już prace z serii „Wojownicy” pozbawione są całkowicie erotycznych podtekstów. Z torsów, najczęściej przerysowanych kolorystycznie, wyrastają dziwaczne głowy, z mocno zarysowanymi ustami, oczami i nosami.

Te nieco surrealistyczne obiekty stoją w mocnej opozycji wobec rzeźb w drewnie – realistycznych zwierząt i ptaków. Uchwycone w ruchu, precyzyjnie „wystrugane”, mają w sobie lekkość i wdzięk.

Ponoć zrabowane złoto nadal spoczywa w głębi Złotej Górki. Złoto ukryte jest także w pracowni Zbigniewa Burego. To jego prace wykonane w ceramice i wyrzeźbione w drewnie.

Anita Bialic /Galeria BB w Krakowie/







piątek, 19 maja 2023

Zapraszam na wystawę „Rzeźba. Z cyklu beskidzkie...” w Galerii Sztuki ROK w Bielsku-Białej

W imieniu swoim oraz Regionalnego Ośrodka Kultury w Bielsku-Białej serdecznie zapraszam na wernisaż wystawy "Zbigniew Bury. Rzeźba. Z cyklu beskidzkie...", który odbędzie się 26 maja (piątek) 2023 r. o godz. 17:00 w Galerii Sztuki ROK przy ul. 1 Maja 8.



(…) Sztuka Zbyszka jest afirmacją, szukaniem właściwego wymiaru i właściwych proporcji dla opowieści o obecności, w Jego życiu, ludzi i zdarzeń. To odpowiedź na pytanie o formę. Formalna podstawa. Proste, wyraziste cięcia służą oddzieleniu swojego od obcego, ważnego od nieważnego. Nie ma niedoróbek. Jest perfekcyjny.
W warstwie treści Jego rzeźba jest zapisem zachwytu nad urodą świata. Anioł, diabeł.
Sacrum i profanum. Tęsknota za czystym rozdaniem. Opowieść. Bohaterowie: Dobro i Zło.
Jeden z punktów odniesienia. Nasza kultura sprywatyzowała opowieści i postacie biblijne. Syna Bożego – Pana Jezusa sprowadzając do przydrożnej figury Frasobliwego, jak w rzeźbach Bolesława Ścigi, a Demona Zła – do figur poczciwych diabłów: Boruty i Rokity.
Dlaczego diabeł ma smutne oczy? – pyta C. w komentarzu do opublikowanego na Facebooku zdjęcia ostatniej figury. Infantylne pytanie? A może nie całkiem od rzeczy?
Afirmacja – opowieści źródłowych. Odreagowanie. Lustro / a prześmiewcze grozy. Niepewności, smutku, samotności, obaw. Sztuka jako miejsce dla opowieści wstydliwych, bezdomnych, spychanych w podświadomość. Bez patosu. (...)

Prof. Piotr Jargusz
Kraków, 30.01.2022

„Pewnikiem chwalić to jo się nie mom cym, bo i te moje figurki wyrżnięte z drzewa nie som takie znów, coby ich można za piekne uwazować, ale zawzdy, powiedzcie, lepse od tych ta odpustowych.

Tamte niby to i gładkie, i może z lepsego drzewa, ino ze cosik im brak i bez to śkaradne. A ptoski, śkoda gadać, różnej maści, to prowda, ale jedna farba do drugij nie pasuje i tak je”.

Jędrzej Wowro, Autobiografia „O Jędrzeju Wowrze snycerzu beskidzkim”

Emil Zegadłowicz i Edward Kozikowski




Zbigniew Bury urodzony w 1966 roku w Wadowicach. Ukończył Technikum Włókiennicze w Andrychowie (specjalność: technik przędzalnik). Przez rok uczył się w Prywatnej Szkole Sztuk Wizualnych w BielskuBiałej. Pracując przy odnawianiu polichromii w Gierałtowicach, zaprzyjaźnił się z artystą Karolem Pustelnikiem, członkiem Grupy Krakowskiej, z którym pozostał w bliskim kontakcie aż do jego śmierci w 2010 roku. W 1996 roku wraz z Piotrem Jarguszem założył grupę artystyczną Studio TU. W 1997 roku brał udział w targach „Kunst Findet Kunst” w Monachium, gdzie prezentował prace poświęcone problemowi wolności w krajach postkomunistycznych. W 2002 roku w Isny im Allgäu w Niemczech jego projekt pod nazwą „Red Line Art – European Art. – Project 2002” zdobył uznanie i został zrealizowany. Swoje dzieła wystawiał w kraju i zagranicą. Zbigniew Bury jest artystą działającym interdyscyplinarnie, uprawiającym malarstwo, ceramikę, rzeźbę. W 2008 roku zaczął jednocześnie tworzyć karykaturalne prace pod pseudonimem Alex Johanson. W 2009 roku został odznaczony Srebrnym Medalem Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego „Labor Omnia Vincit”, który stanowił wyraz uznania dla dotychczasowej działalności zawodowej, artystycznej oraz społecznokulturalnej, a w 2013 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej” nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego. W 2020 roku otrzymał Dyplom Honorowy Narodowej Akademii Sztuki Ukrainy w Kijowie. Należy do Grupy Plastycznej „Nadskawie”, działającej przy Towarzystwie Miłośników Ziemi Wadowickiej, a także do Kazimierskiej Konfraterni Sztuki – Kolonii Artystycznej w Kazimierzu Dolnym.

annaartgaleria.pl/buryart